Vuosi vierähti / A year gone by

Hyvää uutta vuotta vaan kaikille.

Edellinen kirjoitukseni on suunnilleen vuosi sitten tehty. Mitäs tässä on ehtinyt tapahtua?
Ensinnäkin gradu on valmis, hip ja jee. Sen seurauksena olen itsekin valmistunut ja jopa työelämässä opettajana. Gradusta tuli todellakin Marilyn-gradu. Sen nimi on Champagne and Good Food - And I'm in Heaven and Love: Marilyn Monroen suhde ruokaan kirjallisuuden valossa. Löytynee Helsingin yliopiston kirjastostakin, jos kiinnostaa.

Se, minkä toivon kiinnostavan itse gradua enemmän, on seuraava suunnitelmani. Gradunaihe herätti aikamoista kiinnostusta, ja haluan kirjoittaa sen pohjalta Marilyn Monroe -keittokirjan. Kun ottaa huomioon, kuinka hurja määrä kirjoja Marilynistä on kirjoitettu, on hassua, ettei kukaan vielä tähän mennessä ole kirjoittanut Marilyn-keittokirjaa. Tietoa Marilynistä ja ruoasta kyllä on, kuten gradua tehdessäni huomasin.

Keittokirjaan tulevat reseptit eivät käytännön syistä tule olemaan juuri niitä reseptejä, joita Marilyn itse käytti. Aion ennemminkin ideoida uusia, herkullisia ja toteutettavissa olevia reseptejä sen tiedon pohjalta, jonka olen Marilynin ruoasta koonnut. Kirjaan tulee toivottavasti myös tietoa Marilynin suosimista ravintoloista sekä hänen kodeistaan, sillä siellähän hän sitä ruokaa valmisti ja söi.

Gradusta saa tietenkin paljon irti keittokirjaa tehdessä, mutta paljon pitää muokata ja hioa. Lisäksi graduni ei käsittele Marilynin lapsuutta ollenkaan, joten siitä täytyy ottaa selvää erikseen. Ruokaohjeiden kehittely on tietenkin oma asiansa, mutta olen erittäin innostunut tästä projektista. Isompi haaste on saada kustantaja tarttumaan tilaisuuteen.

Marilyn sanoi kerran haastattelussa George Barrisille: "Just give me champagne and good food, and I’m in heaven and love. That’s what makes the world go round.” (Vapaasti suomennettuna "Shampanjaa ja hyvää ruokaa - siinä kaikki mitä tarvitsen ollakseni onnellinen.") Tästä tuli sekä gradun että luultavasti myös keittokirjan nimi. Haluaisin keittokirjan olevan tavallaan lifestyle-keittokirja, joka vie lukijan Marilynin ajan Los Angelesiis ja New Yorkiin, Marilynin keittiöön.

Siinä suunnitelmaa tälle vuodelle :)

Kuvat on ottanut Sam Shaw ja ne ovat peräisin Everlasting Starista.



Happy New Year everybody.

The last time I wrote in this blog was about a year ago. What's happened since then?
First of all, my Master's Thesis is completed, woohoo. That means I'm now officially a Master of Arts (Education) and a teacher. My Master's Thesis was indeed about Marilyn. I guess you could translate the name of my thesis as Champagne and Good Food - And I'm in Heaven and Love: Marilyn Monroe's relationship with food as it's seen in literature. Can be found in the library of Helsinki university.

What I hope will interest you even more than the thesis itself is my next plan. The fact that I was doing my thesis on Marilyn raised a lot of interest. The next thing I'm going to do is write a Marilyn Monroe cookbook. When you think about how many books there is about Marilyn, it's funny that nobody has written a Marilyn cookbook yet. The information about Marilyn and her food is out there, as I found out during my thesis.

The recipes would not be authentic recipes that MM used, but rather that I take the idea and create a dish that's delicious, modern and interesting. I'd also love to cover some of the restaurants she frequented as well as some of her homes, because after all, that's where she did her cooking.

I have a lot of stuff I can use, but of course since I have written an academic study, some heavy editing is in order for it to become an interesting cookbook. I'll have to change some of the text, rewrite some, take out something and add something new... but it should be fun! Also, because my thesis covers Marilyn's life from 1942 to 1962 - the time when she was an adult in her own home - I'll have to research her whole childhood to find out what she ate then.

Marilyn once said in an interview with George Barris, "Just give me champagne and good food, and I’m in heaven and love. That’s what makes the world go round.” That's what I chose as the name of my thesis and most likely my cookbook as well. I want the cookbook to be an interesting journey to Marilyn's Los Angeles and New York, her homes, the restaurants she liked, her kitchen.

That's my plan for 2012 :)

Photos by Sam Shaw and found at Everlasting Star.

Comments

  1. Watch our post about Marilyn's Last Sitting: http://simplicityischic.blogspot.com/2012/02/marilyn-monroe-ultima-sessao-last.html


    Kisses, Em**

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts